le nono écrivait:
-------------------------------------------------------
> Bonjour, je viens de tomber sur un site de
> photographe allemand
> [
www.jan-schlegel.com]
> Dans la rubrique technique, il nous est dit ceci
> :
>
> <<TECHNICAL INFORMATION
> The black and white photographs from Jan C.
> Schlegel are taken with a 4x5 field camera (Ebony
> SV45 Ti) on traditional film (Kodak Tmax 400). The
> Negatives are developed in Kodak D76 Developer 1+1
> dilution.
> To enhance shadow detail and the appearance of
> sharpness, each Negative is sandwiched with a
> tradionally made unsharp mask. Highlight masks are
> used to increase highlight details in most of his
> prints.
> Nothing is digitally edited, and the pictures are
> enlarged on fiber base photographic paper (Efke
> Varicon Classic FB) in the size 50x60cm and
> 77x86cm.
> Afterwards each photographic print is partly toned
> (Schlegel’s own mixture) in order to give each
> picture its special inner dynamics and depth.
> Often this process takes several hours and turns
> out differently with each print. This way each
> print is unique.
> To finish the process, each picture is Selen toned
> which guarantees its maximum life and enhaces the
> depth in the shadows.
> The pictures are mounted on 1mm aluminium
> boards.>>
>
> Quelqu'un connaît il la méthode des masques dont
> parle l'auteur ?
C'est un grand standard du travail de labo,
Tous les laborantins connaissent cette pratique
> Cette technique se rapproche-t-elle des masques de
> contraste utilisés pour le Cibachrome ?
Oui et non, il y a plusieurs méthodes qui ont été proposé avec le Ciba,
Mais la technique de masque flou monté en repérage est la même.
> Existe-t-il une documentation ou littérature qui
> en parle précisément ?
Il existe des docs Kodak, je peux vous faire des copies.
Il faut un chassis presse, un système de repérage, et un densitomètre.